De mest ikoniske Oscar-kostymene gjennom tidene

15 av de beste Oscar- kostymene 

Kan du se for deg Frodo Baggins i jeans eller Darth Vader i dress? Høres helt feil ut, ikke sant? Selv de beste skuespillerene kan ikke overbevise publikum uten det rette kostymet. “Vi skaper illusjonen om å forvandle skuespillerene om til noe de egentlig ikke er” sa kostymedesigner Edith Head som selv har vunnet 8 priser for beste kostymedesign. I anledning den 88. Oscar-utdelingen har vi i Stylight samlet de 15 mest ikoniske kostymene fra Oscar-vinnende filmer - Kjoler, hatter, og ikonisk tilbehør som gjerne ikke vant alle prisene - men som vi mener allikevel fortjener en plass i historien!

[unex_ce_button id="content_43r9t4ojz,column_content_l8toxbffn" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#008799" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#008799" button_border_hover_color="#008799" button_link="https://love.stylight.no/wp-content/uploads/sites/36/2016/02/Oscars-Alle-Kostymer-Poster-Stylight.png" button_link_type="download" button_link_target="_self" has_container="" in_column="1"]LAST NED POSTER[/ce_button]

“Beste kostymedesign” – Hva du burde vite om “The Oscars”

Så, til det største spørsmålet på alles lepper - er dette året Leonardo DiCaprio endelig vinner en Oscar? I sin nyeste film, The Revenant, spiller Leo en hardt skadet pelsjeger som må overleve alene i den amerikanske villmarken etter et traumatisk møte med en grizzlybjørn. Et ekte bjørneskinn og skitne, fillete klær var kostymet Leo fikk å jobbe med, og gav karakteren en autentisk look i tråd med resten av filmen.

Kostymedesign var lenge en oversett kategori på prisutdelinger, og det gikk mange år før den prestisjetunge Oscar-utdelingen gav priser for beste kostyme. Det gikk faktisk 21 år før “beste kostymedesign” ble en egen kategori, da med én pris tildelt film i farge og én i svart-hvitt. Siden den tid har det stort sett vært de mest pompøse og historiske kostymene som har stukket av med gull-statuetten, noe vi mistenker vil skje i år også.

  • Titanic firkant
  • God Father frk
  • Budapest firkant
  • Gone firkant
  • Gone firkant
  • Braveheart lite

Klassiske øyeblikk – Historiske kostymer

Hvor autentisk ville Vivien Leigh sett ut i Gone With the Wind uten hennes overdådige kjoler, eller Kate Winslet i Titanic uten glitrende tilbehør? Tidsriktige kostymer er med på å bringe både karakterene og publikum inn i en realistisk scenesituasjon og er kanskje ett av de viktigste visuelle virkemidlene skuespillerne har å jobbe med. Utallige timer med research og detaljarbeid må til for å skape de spektakulære kostymene som vi har forelsket oss i, og resultatene er stort sett utrolige!

VISSTE DU FORRESTEN AT  Den røde chiffonlkjolen Rose har på seg er dekorert med glassperler og tok mer en 1, 000 timer å lage? Eller at kjolen som Hepburn har på seg i My Fair Lady ble auksjonert bort for $3,7 millioner 47 år senere (2011)? Selv om dette kanskje virker som små (men kostbare) detaljer for publikum, bringer de autensitet til filmer som er avhengige av å nettop fremstilles som realistiske i forhold til tidsånden de portretterer. Og ingen får vel nok av glitter og diamanter, vel?

En ny verden– Fantasy-kostymer

Da fantasyfilmer handler om å formidle en verden som egentlig ikke eksisterer, er kostymene instrumentale i å videreformidle en spesifikk visjon til publikum. Dette gir også kostymedesignerene større frihet til ta den helt ut, med lite annet en manus og/eller bøker som ugangspunkt. 

VISSTE DU FORRESTEN AT selv om den nå betraktes som en av historiens største filmklassikere, hadde den første Star Wars-filmen et relativt lite kostymebudsjett, med kun $1.173 dollars per kostyme. Lord Of the Rings-filmene kan desverre ikke si det samme, da designerene måtte lage 10x kostymer for skuespillerne, 10x for stuntpersoner og det samme for hobbit-stand-ins og body doubles. Det vil si minst 40 eksemplarer av hvert kostyme og et massivt designteam av 50 skreddere, skomakere og gullsmeder. Vi tipper at budsjettet per kostyme endte opp på litt mer enn $1.173 der i gården...

  • Mary Poppins frk
  • Star wars liten
  • Alice liten
  • LOTR
  • Moulin Rouge firk
  • Gatsby frk
  • Moulin firkant

Glitter og diamanter – Drømmekjoler

Enkelte kostymer trenger skitt, blod og gørr for å se autentiske ut - andre er bare vakre. Som Natalie Portman’s Black Swan-kostyme, som hun selv uttalte var “en barndomsdrøm som gikk i oppfyllelse.” Den nydelige tutuen hun hadde på seg i store deler av filmen var laget av kullsvart tyll og dekorert med Swarovski-krystaller og svarte fjær. Selv om kostymedesigner Amy Westcott ikke fikk prisen hun fortjente, står det ut i historien som et ikonisk og helt nydelig kostyme

VISSTE DU FORRESTEN AT kostymene fra The Great Gatsby var et samarbeid med legendariske Miuccia Prada? Den italienske designeren laget over 40 kjoler for bakgrunnskarakterer i tillegg til den nydelige ferskenfargede kjolen som Daisy har på seg i en av festscenene.  Den amerikanske dresskjeden Brooks Brothers sto for 1.200 mannlige kostymer, mens ikoniske Tiffany & Co sto for de mange smykkene. Topp det hele med Leonardo DiCaprio og du har en helt aldeles nydelig filmproduksjon! 

Hvem klarer seg til slutt? – De nominerte i 2016

I år, som før, er det mange sterke kandidater til å stikke av med Oscar-statuetten for “Beste kostymedesign”. Med The Danish Girl (Paco Delgado), The Revenant (Jacqueline West ) og Carol (Sandy Powell) er det hard konkurranse med nydelige vintagekjoler og tidsriktige kostymer fra 20-, 50- og 1800-tallet.  Skal vi dømme ut i fra tidligere vinnere, et det kanskje disse tre filmene som har størst sjanse til å vinne, da det virker som juryen foretrekker forseggjorte og historiske kostymer 

VISSTE DU FORRESTEN AT regissøren av The Revenant, Alejandro González Iñárritu, var så opptatt av at filmen skulle se autentisk ut at han hadde en egen "voks-person" på settet til alle tider? Hennes eneste jobb var å smøre inn kostymer og skinnfeller med kunstig bjørnefett og voks! Grizzly-skinnet som Leo har på seg i mesteparten av filmen veide forresten over 45 kilo og var et ekte bjørneskinn som Jacqueline West anskaffet fra en parkavdeling i Canada. 

  • The Danish Girl
  • The revenant bilde
[unex_ce_button id="content_pna0yv0gh" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#008799" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://love.stylight.no/wp-content/uploads/sites/36/2016/02/StylightOscarKostymerSlides.zip" button_link_type="url" button_link_target="_blank" has_container="1" in_column=""]LAST NED ALLE SLIDES [/ce_button]

Hva er ditt yndlingskostyme?