Slimane-effekten

Hvordan Hedi Slimane revolusjonerte Saint Laurent

Tidligere i år startet ryktene å svirre om at Hedi Slimane, Creative Director av Saint Laurent, ville forlate motehuset etter uenigheter om kontrakten. Nyheten kom etter en usedvanlig turbulent tid i moteverdenen da tre andre franske motegiganter (Balenciaga, Dior og Lanvin) alle mistet sine Creative Directors (Alexander Wang, Raf Simons og Alber Elbaz) i et tidsrom på kun 6 måneder! Selv om Saint Laurents talsmenn benekter ryktene har det ikke hjulpet på den underliggende frykten om at noe er i ferd med å skje hos Saint Laurent.

I en hyllest til kongen av cool ser vi tilbake på de største milepælene i Hedi Slimanes revolusjonerende ledelse hos det franske motehuset.

[unex_ce_button id="content_ev5p8ho9m,column_content_l8toxbffn" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#000000" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#29ceb6" button_border_hover_color="#29ceb6" button_link="https://love.stylight.no/wp-content/uploads/sites/36/2016/02/Hedi-Slimane-Tidslinje-Stor1.zip" button_link_type="url" button_link_target="_self" has_container="" in_column="1"]LAST NED BILDE[/ce_button]

Hedi Slimane bidro uten tvil til å gjenopplive Saint Laurent og forvandlet det om til et merke synonymt med edgy it-girls og rock ‘n’ roll. Ikke minst designet han klær vanlige kunder faktisk kunne bruke i hverdagen, samtidig som det var klart at det var Saint Laurent de hadde på seg, (med en heftig prislapp, selvfølgelig).

I tillegg klarte han å gjøre merket om til en kommersiell suksess, selv i en bransje som fortsatt bar preg av nedgangstider. Så hva var det egentlig Slimane gjorde som gav ham dette stempelet som et geni i en verden full av talent?

2012 var uten tvil et bemerkelsesverdig år både for Hedi Slimane og Saint Laurent. I februar samme år ble det annonsert at tidligere Yves Saint Laurent Creative Director Stefano Pilati (som hadde hatt stillingen siden 2004) skulle forlate motehuset). Nyheten kom etter årevis av rykter om uenigheter mellom Pilati og YSL-sjef Pierre Berge. Pilati hadde hatt moderat suksess i sin tid i YSL, men uenighetene med ledelsen vedvarte. Kort tid etter ble det annonsert at Hedi Slimane skulle ta over tøylene etter Pilati og i juni ble det klart at Slimane førte med seg en aldri så liten revolusjon til det tradisjonsrike motehuset. Spesielt da han flyttet hele designstudioet fra Paris til Los Angeles gikk det opp for folk at Slimane ikke bare var der for å bygge videre på tradisjonene til YSL.  Kanskje mest overraskende var det da Slimane besluttet å droppe “Yves” fra merkenavnet - en beslutning som bragte med seg mye kontrovers og førte til de populære parodiskjortene med teksten ‘Ain’t Laurent Without Yves’.  I september 2012 slapp Saint Laurent de første kampanjebildene for det “nye” Saint Laurent. Castet og fotografert av Hedi selv, var det sangeren Christopher Owens som prydet de nye bildene, skutt i svart-hvitt og med Slimanes rocka preg - et stort skritt bort fra Saint Laurents tidligere glamorøse kampanjer. I oktober viste Slimane sin første kolleksjon under Paris Fashion Week og hele kolleksjonen bar preg av 70-talls rock ‘n’ roll med stramme, tynne silhuetter og en “effortlessness” som bare Slimane kunne bringe til et luksusmerke.

Det var under denne tidsperioden Slimane virkelig etablerte sin nye estetikk for Saint Laurent. Showet i februar besto av hippe biker-jakker, leopardprint, hullete strømpebukser, oversized strikkegensere, miniskjørt og reinspikka “cool”. Denne “California Grunge”-vibben består som en av Slimanes signaturer for Saint Laurent. Det er også under denne perioden at han lanserte The Saint Laurent Music Project, en serie bestående av svart-hvitt fotografier av rockestjerner som Courtney Love og Marilyn Manson - selvfølgelig fotografert av Slimane selv. Han åpnet også en rekke nye butikker, redesignet i merkets nye estetikk: industrielt, minimalistisk og monokromt.

Innen 2015, annoserte Kering (det franske holdingselskapet som eier Saint Laurent og flere andre luksusmerker) utrolige salgstall for nye Saint Laurent. I april meldte de om at salget var opp med 21%, og 61% av dette grunnet salg av sko og tilbehør. Tallene fortsatte å klatre oppover og 2015 ble det beste året i merkets historie . Disse fenomenale salgstallene beviste svart på hvitt hvordan Hedis nyskapende visjon lønnet seg for hele selskapet, og kundene trykket ham til sine hjerter! Kunder elsket Slimanes kule estetikk og hans $5,000 præriekjoler og $6,000 skinnjakker ble umiddelbart revet bort fra butikkhyllene; og med suksessen kom en hær av trofaste fans som alle ville se ut som den ultimate “Saint Laurent cool girl”.

I Juli samme året annonserte også Slimane at han ville bringe tilbake couture til motehuset, for første gang på tretten år.

I starten på 2016 annonserte Saint Laurent at de ville debutere høstkolleksjonen i Slimanes adopterte hjemby Los Angeles - Før Paris Fashon Week. Samtidig florerte ryktene om uenigheter i Slimanes arbeidskontrakt og ryktemøllen var i full gang med sladder om at Slimane snart ville forlate Saint Laurent for godt. Mange spekulerte i at belgiske Anthony Vaccarello var klar til å ta over, men ryktene har aldri blitt bekreftet. Så, da gjenstår bare spørsmålet på alles lepper… Vil Hedi Slimane virkelig forlate motehuset og navnet som han egenhendig  revolusjonerte - og hvor vil veien gå videre?

Hvilket merke vil du se Hedi Slimane designe for?